Vihdoinkin! Pitkä viikonloppumme Tanskan iloisen lupsakassa pääkaupungissa saapui viimein kalenteriin! Olimme siirtäneet reissuamme jos vaikka kuinka monta kertaa; milloin koronan, milloin surkeiden matkustusaikojen vuoksi mutta nyt – nyt vihdoin meidän perheemme pääsi matkaan.

Isosiskolle tämä matka oli hänen nelivuotiaan taipaleensa seitsemäs ulkomaanmatka ja samalla myös seitsemäs maa, jossa pääsimme seikkailemaan yhdessä. Pikkuveli korkkasi nyt ensimmäistä kertaa lentomatkustus-tilinsä ja kuten oikein veikkasimme, oli tämä 1,5 tunnin lento juuri sopivan lyhyt hänen makuunsa. Samalla saimme näppärästi testattua lento-sekoilun kahden lapsen kanssa, joka ei kokemuksena (ainakaan vielä) traumatisoinut meitä. Seuraava pidempi lentomatka odotteleekin meitä heti kesäkuussa 🙂

Kööpenhamina on minusta mainio kaupunki.

Se on ehdottomasti yksi lemppari-pääkaupungeistani Euroopassa. Olisin hullu, jos en nimittäisi samalle listalle myös esimerkiksi Lontoota, Pariisia tai Roomaa, mutta Kööpenhaminassa on jotain todella lämmintä, mutkatonta ja sopivasti pöhisevää – olematta kuitenkaan ylen tukkoisa suurkaupunki. Olen matkustanut Köpiksessä aiemmin myös töideni puolesta ja sitäkin kautta tanskalainen elämänmeno, suoraviivaisuus ja sarkastinen läppä leikkaa minuun kuin kuuma veitsi voihin. Jotenkin tämä kaupunki ja sen meininki on vedonnut meihin niin paljon, että menimme aikoinaan mieheni kanssa myös kihloihin Kööpenhaminassa 😉

Kevät, kukat ja Aurinko Köpiksessä

Majoituimme tällä kertaa perinteisen hotellin sijaan Rosenborg Hotel Apartments huoneistohotellissa. Tämä majoitus oli kyllä super-löytö! Suosittelen lämpimästi! Vaikka majoituksen sijainti oli aivan ytimessä Købmagergaden vieressä (joka iloisesti laskettelee Strøgetille) oli se silti riittävän rauhallinen. Huippua oli myös se, että aivan kulmalla sijaitsi varsin monipuolipuolinen ruokakauppa.

Huoneistoon kuljettiin omilla koodeilla lukulaitteiden läpi ja hissi avasi ovensa suoraan oikean huoneiston ulko-ovelle. Sisustus oli tanskalaiseen tyyliin skandinaavinen ja moderni ja huoneisto riittävän reilu sille, että illalla oli mukavaa lököillä yhdessä sohvalla pelaillen, leikkien ja telkkaria katsellen ilman, että törmäili jatkuvasti muihin majoittujiin 😉 Niin, ja lasten mielestä tietenkin oli siistiä päästä vetämään kunnon iltavillejä huoneiston päästä toiseen kahva edellä 😉

Meidän jokaisella reissulla, suuntasivat ne sitten koti-tai ulkomaille, matkustaa mukana myös AppleTV.

Vaikka olenkin tunnustautunut ruutu-aika poliisi, on AppleTV osoittautunut aivan mahtavaksi kapineeksi! Tämän mokkulan avulla suomenkieliset ohjelmat ovat aina heijastettavissa isolle ruudulle eikä saman pädin käyttämisestä tule jatkuvaa napinaa 🙂

Legoja. Tietenkin.

Tämän kokoisessa kaupungissa riittää sopivasti tekemistä lapsille pitkän viikonlopun ajaksi ilman, että täytyisi välttämättä lähteä esimerkiksi Legolandiin tai isompiin huvipuistoihin kaupungin ulkopuolelle vaikka hauskoja paikkojahan nekin ovat 🙂 Ihan kaupungista itsestään löytyy runsaasti hauskaa tekemistä; shoppailua, kahvilastoppeja, voikkareita (tietty!) ja ihmeteltävää moneen makuun. Meille oli selvää, että saapumispäivä pyhitettiin ainoastaan lähialueella kävelyyn, visiitille lelukaupoissa ja iltajätskeille Gråbrødretorvilla.

Gråbrødjetorv

Tämä ihana pittoreski tori toimi jonkinlaisena go-to paikkana meidän matkallamme: palasimme sinne tai sen välittömään läheisyyteen monta kertaa lyhyen reissumme aikana. Suosittelen lämpimästi pientä promenadia sille – ihan jo pelkästään lähikatujen sööttien kauppojen ja Keski-Eurooppalaisen tunnelman vuoksi. Aivan vahingossa törmäsin todella symppikseen vaatekauppa Norr Copenhageniin, jonka myymäläkonsepti oli sopiva sekoitus sisustuskamaa, lifestylea ja pienien brändien vaatteita.

Norr Copenhagen

Okei, jos nyt hiiiieman raotetaan Köpiksen shoppailumahdollisuuksia niin on lähes pakko mainita Strøget ja sen valtavan monipuolinen valikoima Main Stream kivijalkaa, luxusbrändejä mutta myös niitä ihania ”The” kauppoja kuten Illums Bolighus ja Det Gamle Apotek Copenhagen. Molempiin on aina pakko päästä ja vain hengittää sisään sitä ihanaa fiilistä, joka näissä kaupoissa majailee.

Illums on…ihana!

Jos taas etsit lapsille super-suloista lelu- ja lifestyle myymälää, niin käy piipahtamassa Karrusellassa. Tämä myymälä on niin esteettinen ja söpö, että sen hyllyt tekisi mieli kahmia samantien tyhjiksi! 🙂 Tällä kertaa sain vältettyä maanisen shoppailu-infernon tässä kaupassa. Valtaosin siksi, että lapset hakeutuivat jo kasvavalla innolla kohti Lego kauppaa mutta myös siksi, että pikkuveljellä on juuri nyt vastustamaton halu tempoa hyllyistä alas kaikki mahdollinen pieni sälä ja myös pahastua erittäin kovaäänisesti, jos häntä siitä kielletään 😉

Karrusella

Tässä kaupungissa erityisen mahtavaa on, että epämääräinen pööpöily voi päättyä oikeastaan mihin tahansa vuorokauden aikaan Strøgetille, jossa on vilinää ja kuhinaa mutta silti mukavan letkeä meno. Eikä tällä kadulla kävellessä tunne kuitenkaan painetta ostaa tai ahdistu ihmisvilinästä – kunhan vain talsii virran mukana ja katsoo minne se vie: vaikka Nyhavniin 😉 Ihanan ekan päivän päätteeksi lapset saivat leikkiä uusilla leluillaan hetken kämpillä ennen kuin vetäydyimme yöpuulle.

Seuraavana päivänä otimme junan alle ja kipaisimme noin puolen tunnin matkan Ruotsin puolelle Malmön. Malmö ei varmastikaan ole monen matkakohde nro 1, mutta näin Köpiksen kainalossa se on kutkuttavan helppo tuttavuus. Lasten mielestä junaseikkailu (kuten me sen brändäsimme 😉 ) oli mahtava yllätys matkan keskelle; sillan ylitys oli juuri riittävän mielenkiintoista ja bonuksena lasten täti odotteli meitä Ruotsin päässä asemalaiturilla 😉

Vaikka Malmö voi olla monelle tuttu ensisijaisesti epämieluisista uutisotsikoista, on se paljon muutakin. Meidän mielestämme oli toisaalta aika erikoista havaita, ettei tällä kaupungilla oikein tunnu olevan selkeää identiteettiä. Sen vuoksi se onkin melkoinen sekoitus kaikenlaista! Sillä on kuitenkin viehättävä keskusta, idyllisiä putiikkeja, kauniita puistoja ja kanaaleja! Jälkimmäiset kenties jopa hienoinen yllätys!

Malmön Folketsparkissa oli jo kevät pitkällä, krookukset kukassa ja ihmiset iloisina kohtaamassa toisiaan. Tämä puisto on nimenomaan kansan käyttöön pyhitetty: lapsille on tarjolla jos jonkinlaisia viihdykkeitä, iso leikkialue, kahvila, värejä, pastellia ja tyllikoristeita rimpsuna puiden välillä 😉 Tässä samaisessa puistossa sijaitsee myös hauskasti jemmassa oleva pizzeria Far i Hatten, joka täyttää kurnivat massut puistopäivän päätteeksi.

Kävelimme porukalla Storgatania pitkin (ja söötin ravintola Bullenin ohitse) suoraan Södra Förstadsgatanille. Tuossa katujen risteyskohdassa sijaitsee kutsuva sisustustavaraan erikoistunut DesignTorget myymälä, josta nappasimme isosiskolle mukaan hauskan supersankari-naamion ja pienen lasisen kukkavaasin muistoksi uuteen kotiimme. Ja sitten alkoikin retkiporukalla jo jalkoja painaa: edellisestä levähdystuokiosta tädin kämpillä oli kulunut hyvä tovi, joten päätimme päättää Malmön visiitin takaisin junaradan varteen ja palata majapaikkaamme Köpikseen. Ilta sujuikin rauhallisesti huoneistolla yhdessä kokkaillen ja seuraavaa päivää suunnitellen.

Viimeisestä kokonaisesta päivästämme olimmekin suunnitelleet varsinaisen turisti-päivän! Aivan luvalla! 🙂 Lähdimme heti aamulla talsimaan kohti Merenneito-patsasta mutta heitimme tarkoituksella lenkkiä Kastelletin kautta. Tämä (kartalla) tähdenmuotoinen linnoitusalue oli eittämättä hieman haastava pienipyöräisille YoYo rattaille, mutta niin vain mukulakiviä iloisesti tärisytellen pääsimme kohteeseemme.

Nyhavnin vilinää

Lapset alkoivat kaipailla Amalienborgin Linnan tienoilla lounasta, joten lähdimme suuntaamaan Nyhavnin voileipä-terasseille. Eipä ole Köpiksen reissua jonka aikana emme olisi täällä käyneet! 🙂 Vaikka Nyhavnin rantakadun kapeilla kujilla porukkaa tungeksii aina enemmän kuin tarpeeksi, terassipaikat täyttyvät aurinkoisina päivinä vauhdilla ja ruokaa joutuu pahimmillaan hieman odottelemaankin – on tänne vain pakko päästä! Meillä kävi tuuri: ehdimme juuri työntää tilauksemme usean voileivän sikermästä sisään kun valitsemamme paikka pasahti äärimmilleen täyteen. Ystävällinen henkilökunta koosti lapsille vielä kustomoidun leivän valmiiksi voipaperiin, jotta sen jämät sai taiteltua helposti mukaan. Aika kivaa!

Tuhdin voikkari-buffan päätteeksi molemmat muksut liimasivat silmänsä kiinni ja me aikuiset päätimme käyttää tilaisuuden hyväksemme ja etsiä käsiimme terassin. Mutta niinhän siinä sitten kävi, että aikamme katuja kuljettuamme ja istahdettuamme viimein mukavan ravintolan pöytään, ensimmäinen lapsista ehti herätä ja Aperolien saapuessa pöytään hieraisi toinenkin unihiekat (kiukkuisena) silmistään. Touché! 😉

Ja kas vain kuinka tämäkin matka alkoi tulla päätökseensä!

Istuimme vielä Conditori La Glace kahvilassa Strøgetin kulmalla ja tuumimme, miten nopeasti aika aina rientää hyvässä seurassa. Tämän matkan aikana olimme havannoineet myös miten isosisko oli jälleen kasvanut kuin silmissä, rohkaistunut ja innostunut tutkimaan ympäristöään jo hieman etäämmällä meistä. Pikkuveljen mielestä varmasti hauskinta oli juokseminen keskustan kaduilla – se on tosin hänen lempipuuhaansa ajasta ja paikasta riippumatta 😉

Seuraavallekin visiitille jäi to-do listalle tekemistä! Ainakin Kuningattaren heppatallin visiitti (matkamme aikaan he olivat vielä vierailijoille kiinni, mutta sittemmin ovat kyllä avanneet ovensa), ikisuosikki Tivoli (sama juttu kuin heppatallien kanssa) ja kolmantena kanaaliajelu omalla veneellä. Joten eiköhän meidän perheemme saanut jälleen monia hyviä syitä palata Köpikseen.

Mikä on sinusta parasta Köpiksessä? Vinkkaa sun lempparijutut alle! Goddag!